Responsible Intelligent Systems

Nederlands

Wanneer is de zelfrijdende auto er?

Maarten Sierhuis is niet optimistisch over zelfrijdende auto’s. En hij heeft recht van spreken, want hij is directeur van het onderzoekslab voor zelfrijdende auto’s van Nissan. Toch deel ik zijn mening niet. Als reden voor zijn pessimisme noemt hij de uiterst complexe omgevingen waarin auto’s moeten functioneren, bijvoorbeeld situaties met veel fietsers zoals in Amsterdam. Ik denk dat hij zich hier in vergist. Het punt is dat het in zijn voorbeeld niet gaat om andere problemen dan de problemen die nu al zijn opgelost; omgaan met bijvoorbeeld fietsers is precies het zelfde probleem als omgaan met andere auto’s op de weg, alleen met iets meer complexiteit en met iets minder tijd om te rekenen. Dit zal worden opgelost met meer data, meer kennis, meer rekenkracht en betere modeleringen. Ik denk dat zelfrijdende auto’s hier binnen niet al te lange tijd zelfs veel beter in worden dan mensen. Er zijn natuurlijk wel andere problemen waarmee zelfrijzende auto’s veel meer moeite zullen blijven houden. Verantwoordelijke beslissingen, bijvoorbeeld. Daar proberen we in ons project over na te denken.